Hvad, hvorfor og hvordan - refleksionsøvelse (22.01.19)

SAMFUND OG DANNELSE


 - Digital dannelse i EUD - 






Praktisk niveau samt etisk niveau

Når man taler om digital dannelse på et praktisk niveau, er det måske i virkeligheden literacy-begrebet, som man lægger vægt på. Altså, kompetanceniveauet. Det kunne være elevernes evne til at læse, forstå og kommunikere på diverse digitale platforme.
Her er der en del at hente, når man underviser i et sprogfag. Der findes en masse redskaber online, som kan afhjælpe elever, der skal tilegne sig et fremmed sprog. Der er med andre ord flere muligheder for at give eleverne nogenlunde ens forudsætninger.


Man kan også tale om digital dannelse på et etisk niveau, hvor man tager højde for Bildungs-begrebet, om et livslangt læringsforløb.
Her kan man fokusere på nogle af de etiske problemstillinger, som digitale platformer åbner op for. Hvad bør man og hvad bør man ikke skrive? Hvilke oplysninger giver man køb på? Hvad med privatlivet? 



Udfordringer

Nogle af udfordringerne med at skabe betingelser for digital dannelse i EUD-undervisning kan være deltagerforudsætningerne. Der kan være forskellige målgrupper, som reagerer forskelligt på undervisningsforløbene. Nogle elever kan eksempelvis forholdsvis hurtigt hoppe over på Bildungsniveauet, mens andre skal instrueres og stilladseres mere på literacyniveauet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

2. vejledningsgang

praktisk it-baserede  produkt Mit praktiske produkt består af en interaktiv video, som understøttes af vores LMS (Moodle). Det er en ...