En læringsteoretisk problemstilling

EN LÆRINGTEORETISK PROBLEMSTILLING



Jeg kunne godt tænke mig at undersøge en læringsteoretisk problemstilling, som er mest rettet mod elevernes motivation/deltagelse samt prikke lidt til deres egen forforståelse. 

Jeg underviser i Engelsk B, som kan virke fremmedgørende for nogle elever, da deltagerforudsætningerne for deres faglige niveau varierer fra begynder til næsten flydende.

Jeg kunne godt tænke mig, ved hjælp af digitale teknologier, at arbejde videre med især elevernes motivation - på tværs af niveauer.
Jeg vil med andre ord, forsøge at differentiere, for på den måde at få motiveret flest mulig til at deltage i undervisningen.

Ifølge forskningsrapporten Læring der rykker, som kan læses her, er der fire faktorer, der fremmer motivation og læring.


  • Mestring, læring og progression, som handler om den individuelle elevs oplevelse af mestring og progression, herunder elevens mulighed for at arbejde med personlige læringsmål.
  • Relevans, anvendelse og formål, som handler om, hvorvidt eleverne oplever, at det, de lærer på uddannelsen, er relevant for dem (fagligt eller personligt).
  • Socialt klima, relationer og tilhør, som handler om elevernes samarbejde, trivsel og sociale liv på uddannelsen.
  • Indflydelse, autonomi og deltagelsesmuligheder, som handler om, hvordan uddannelserne arbejder med at inddrage eleven som medskaber i forhold til egen uddannelse.

Med afsæt i disse fire faktorer, kunne jeg godt tænke mig at finde ud af, hvordan digitale teknologier kan understøtte dette.

Jeg kunne især tænke mig at fokusere på elevernes mundtlighed, sådan så jeg får aktiveret alle til at deltage selv om de ikke er på det samme faglige niveau.

REPETITION


1 kommentar:

2. vejledningsgang

praktisk it-baserede  produkt Mit praktiske produkt består af en interaktiv video, som understøttes af vores LMS (Moodle). Det er en ...